Kompresné systémy
KOMPRESNÉ SYSTÉMY
Ak sa chcete dozvedieť niečo o kompresných systémoch, musíte byť najprv ochotní vykonávať dnes už takmer zabudnutú činnosť - čítať.
Funkciou kompresného systému je kompresia headsetu. Odtiaľ pochádza názov kompresný systém.
Popis rôznych typov kompresných systémov nájdete zde:
Kompresný systém je veľmi dôležitý, má výrazný vplyv na celkové fungovanie kolobežky.
Kompresné systémy možno rozdeliť do dvoch veľkých skupín, na závitové kompresné systémy a bezzávitové kompresné systémy.
PODROBNEJŠIE ROZDELENIE JE NASLEDOVNÉ
Kompresný systém č. 1: závitová vidlica + objímka (závitový systém)
Ide o najstarší a najzákladnejší kompresný systém používaný pre základné kolobežky pre začiatočníkov.
Pre deti je tento systém postačujúci. Tento systém si však vyžaduje častú údržbu zo strany rodičov, pretože systém je potrebné pravidelne doťahovať.
Je to tiež jediný kompresný systém, ktorý používa vidlicu so závitom. Všetky ostatné kompresné systémy používajú vidlice bez závitu.
Kompresný systém č. 2: ICS + objímka ("bezzávitový" systém)
Ako vyzerá systém ICS?
Dlhé ICS
a krátke ICS:
Historicky najpoužívanější kompresný systém. V súčasnosti takmer nahradený účinnejšími kompresnými systémami, t. j. SCS, IHC alebo HIC.
ICS je de facto dlhá alebo krátka skrutka s oceľovým ježkom. Ježko je umiestnený vo vnútri riadidiel.
Aký je princíp ICS? Ježko sa "zahryzne" do vnútornej strany tuby riadidiel a slúži ako upevňovací bod, do ktorého sa zaskrutkuje dlhá skrutka. Tým sa vytvorí spojenie vidlice s riadidlami.
Problém však nastáva pri oceľových riadidlách. Dôvod je zrejmý. Oceľový ježko sa ťažko upevňuje vo vnútri oceľových riadidiel a má tendenciu sa uvoľňovať. To má za následok narušenie pevného spojenia medzi vidlicou a riadidlami.
Jedinou výnimkou je systém ICS od známeho výrobcu Ethic. Tento systém je dokonale funkčný, pretože ježko je vo vnútri riadidiel privarený už z výroby. Tento kompresný systém však funguje len v rámci rodiny výrobkov Ethic.
Štandardný systém ICS možno preto odporučiť len pre hliníkové riadidlá.
Aby kompresný systém ICS správne fungoval, 1) riadidlá musia mať zárez na spodnom konci tuby a 2) vonkajší priemer tuby riadidiel musí byť 31,8 mm v prípade oceľových riadidiel a 34,9 mm v prípade hliníkových riadidiel.
Dĺžka tuby vidlice vyčnievajúcej z hlavového zloženia musí byť dlhšia ako zárez na riadidlách. Bežný zárez má dĺžku 3,5 cm. Dĺžka tuby vidlice vyčnievajúcej z hlavového zloženia by potom mala byť aspoň 4,5 cm, aby bol zárez dostatočne vystužený tubou vidlice a nedošlo k porušeniu riadidiel v oblasti zárezu. Ak je zárez dlhší, musí byť dlhšia aj tuba vidlice.
Kompresný systém ICS nie je kompatibilný s HIC/oversized riadidlami, ktoré sú vyrobené z ocele a majú vnútorný priemer tuby 31,8 mm.
Inštaláciu kompresného systému ICS si môžete pozrieť v nasledujúcom videu:
Kompresný systém č. 3: HIC + objímka ("bezzávitový" systém)
Ako vyzerá systém HIC? Takto vyzerá
Tento kompresný systém je kompatibilný len s riadidlami, ktoré majú vnútorný priemer 31,8 mm a vonkajší priemer 34,9 mm.
Ak takéto riadidlá nemáte, kompresný systém HIC nemôžete použiť.
Ako systém HIC vyzerá, ako funguje a ako ho nainštalovať, si môžete pozrieť v nasledujúcom videu
Jednoznačnou výhodou systému HIC oproti systému ICS je stabilita spojenia *vidlice s riadidlami*. Spoj je trvalo pevný, nemá tendenciu sa uvoľňovať.
Takisto sa dajú ľahko demontovať a montovať riadidlá. Uvoľníte objímku a odoberiete riadidlá. Hlavové zloženie zostáva zmontované.
Dĺžka tuby vidlice musí vyčnievať z hlavového zloženia aspoň 4 cm, nesmie však byť dlhšia ako samotný systém HIC.
Ak vás systém HIC časom omrzí, môžete prejsť na systém SCS. Buď odstráňte zárez na riadidlách, alebo vložte do vnútra riadidiel oceľovú redukciu, aby ste eliminovali funkciu zárezu.
Kompresný systém č. 4: IHC + objímka ("bezzávitový" systém)
Ako vyzerá systém IHC? Rovnako ako HIC, len s menším priemerom.
IHC je v súčasnosti najpoužívanejší kompresný systém.
Tento kompresný systém je kompatibilný s nasledujúcimi riadidlami:
a) Oceľové riadidlá, vonkajší priemer tuby 31,8 mm, riadidlá majú zárez na spodnom konci tuby.
b) Hliníkové riadidlá, vonkajší priemer tuby 34,9 mm, riadidlá majú zárez na spodnom konci tuby
Systém IHC sa od systému HIC líši tým, že ho možno použiť na riadidlách, ktoré majú štandardný vnútorný priemer.
Jednoznačnou výhodou systému IHC oproti systému ICS je stabilita spojenia *vidlice s riadidlami*. Spoj je trvalo pevný, nemá tendenciu sa uvoľňovať.
Okrem toho sa riadidlá dajú ľahko rozobrať a zmontovať. Uvoľníte objímku a odoberiete riadidlá. Hlavové zloženie zostáva zmontované.
Dĺžka tuby vidlice musí vyčnievať z hlavového zloženia aspoň 4 cm, nesmie však byť dlhšia ako samotný systém IHC.
Neodporúčame kombinovať systém IHC s iným kompresným systémom, napríklad SCS alebo ICS.
Systém IHC sa dodáva len s vidlicami IHC. Systém IHC sa môže používať len na vidliciach s menším priemerom tuby. Ten sa u jednotlivých výrobcov mierne líši, ale je približne 25 mm.
Kompresný systém č. 5: SCS ("bezzávitový systém")
Ako vyzerá systém SCS?
.SCS je podľa nášho názoru najúčinnejší kompresný systém. Je to tiež jediný kompresný systém, ktorý eliminuje potrebu objímky. SCS je systém "2 v 1", t. j. kompresia + objímka. Okrem toho je systém SCS veľmi šetrný k ložiskám hlavového zloženia
Inštalácia kompresného systému SCS:
Ktoré riadidlá sú kompatibilné so systémom SCS? Všetky. V prípade riadidiel so zárezom je však potrebné zárez odstrániť alebo do riadidiel vložiť oceľovú redukciu, aby sa eliminovala funkcia zárezu.
Riadidlá používané s kompresným systémom SCS nesmú mať zárez!! Toto je základné pravidlo, ktoré treba dodržiavať.
Väčšina predávaných riadidiel SCS je kompatibilná s riadidlami s vonkajším priemerom 31,8 mm aj 34,9 mm. Pred kúpou systému SCS si však tieto informácie overte.
Jednotlivé SCS sa zvyčajne dodávajú s redukciou. Na riadidlách s vonkajším priemerom 31,8 mm sa použije redukcia, na riadidlách s vonkajším priemerom 34,9 mm sa redukcia nepoužije.
JE TIEŽ DOBRÉ PAMÄTAŤ NA TO, ŽE
Použitím SCS sa riadidlá umiestnia približne o 4 cm vyššie. Ak si teda kúpite 70 cm vysoké riadidlá bez zárezu, výsledná výška bude 74 cm.
Ak však riadidlá majú zárez a vy sa rozhodnete zárez odstrániť (mínus cca 4 cm), nestratíte nič z pôvodnej výšky riadidiel. Ak však zárez na riadidlách ponecháte a do riadidiel vložíte oceľovú redukciu, získate ďalšie 4 cm výšky riadidiel.
Prečo niekto používa kompresný systém HIC namiesto kompresného systému SCS? Argumentom je najmä hmotnosť a cena. Kompresný systém HIC + objímka zvyčajne váži menej ako hmotnosť systému SCS.
Životnosť systému SCS je však oveľa dlhšia ako životnosť objímky.
Okrem toho SCS šetrí ložiská hlavového zloženia.